حالت شب

دستگاه‌ موسیقی سنتی: 12 دستگاه موسیقی

در موسیقی سنتی ایران، دستگاه‌های موسیقی تشکیل‌دهنده‌ی گوشه‌ها و اجزای مختلفی از نغمه‌ها هستند که با هم در گام، کوک و فواصل نت به هماهنگی می‌رسند. موسیقی سنتی ایران به 7 دستگاه و 5 آواز و در کل به 12 مایه تقسیم می‌شود.
 

آموزش تئوری موسیقی و گام شناسی
آموزش تئوری موسیقی و گام شناسی آنلاین

دستگاه‌های موسیقی ایرانی: آشنایی با دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی


دستگاهها  از دوران قاجار در موسیقی اصیل ایرانی شناخته شدند.و با دارا بودن گوشه ها موسیقی اصیل ایرانی را از سایر موسیقی های ملل مختلف دنیا متمایز نمود.

 
  1. دستگاه شور: مادر تمام دستگاه‌ها

دستگاه شور، مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین دستگاه موسیقی ایرانی می‌باشد که دارای پنج آواز مختلف است. هر یک از این دستگاه‌ها آواز و ملحنان فرعی دارند. اما دستگاه شور به غیر از آوازهای فرعی، ملحقات بسیاری نیز دارد که به تنهایی مستقل می‌توانند اجرا شوند. آوازهای ابوعطا و دشتی ارتباط نزدیکی با دستگاه شور دارند، در حالی که آوازهای بیات ترک و افشاری گام‌های متفاوتی نسبت به دستگاه شور دارند که باعث شده برخی از این آوازها را به عنوان دستگاه‌های مستقل تشخیص دهند.

آوازهای دستگاه شور

برخی از آوازهای اصلی دستگاه شور عبارتند از:
  • کرشمه
  • نغمه
  • حزین
  • زیرکش سلمک
  • سلمک
  • گوشه ابوعطای بزرگ
  • مجلس‌افروز
  • دوبیتی
  • رضوی
  • شهناز
  • مثنوی
  • بیات‌کرد
  • ضرب‌اصول
  • شهرآشوب

 

نمونه کاربردی از دستگاه شور

برای بهتر درک دستگاه شور، می‌توان به آهنگ  قسم به عشق از معین  و دلبرم دلبر از معین و خودم میام می برمت از معین ،  پا به پای تو از معین ، تاج سر از معین ماندگار از معین ، دو راهی از معین ،هوادار تو از معین ، کل دنیامی از معین ، تو دلسوز من باش از معین در قالب دستگاه شور اجرا شده است.

 
  1. دستگاه نوا: احساس شادی و غم در هماهنگی

دستگاه نوا دارای مایه‌ای شاد و غمگین است و کمتر در موسیقی سنتی ایران اجرا می‌شود. اساتیدی همچون علی‌نقی وزیری و روح‌الله خالقی نوا را از دستگاه شور مشتق می‌دانستند. این دستگاه تفاوت‌هایی در نُت‌ها و ایست‌ها دارد و به تنهایی دارای شخصیت آوازی با تأثیرات مشتق از شور است.

نمونه کاربردی از دستگاه نوا

برای بهتر درک دستگاه نوا، آهنگ طناز از معین

 
  1. دستگاه ماهور: رنگارنگی و شادی در موسیقی ایرانی

دستگاه ماهور یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین دستگاه‌های موسیقی اصیل ایرانی است. با بیش از 50 گوشه مختلف، این دستگاه دارای مقام‌های متفاوتی است که مقام های آنها با هم کاملا تفاوت دارد و به سه بخش بم ، میانی و زیر اجرا می شود . و به دلیل اینکه روان می باشد  در جشن ها و موسیقی های شاد از این دستگاه  استفاده می شود
 

نمونه کاربردی از دستگاه ماهور

آهنگ‌های "مرغ سحر ناله سر کن" و "ایران ای سرای امید" از محمدرضا شجریان و آهنگ دعا از معین مثال‌هایی از آثاری هستند که در دستگاه ماهور اجرا می‌شوند.


 
  1. دستگاه چهارگاه: حماسه و افتخار در موسیقی

دستگاه چهارگاه شنونده را به حالت شور و افتخار می‌برد و در زمان تولید موسیقی‌های حماسی و ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گام‌های ایرانی خاص و مختص این دستگاه از آن جا که برخی از مقام‌های موسیقی اصیل ایرانی در آن اجرا شده، اهمیت ویژه‌ای دارند. قدمت دستگاه چهارگاه از دستگاه شور بیشتر می باشد و عده ای از موسیقیدانان عقیده دارند این دستگاه مادر دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی است
 

نمونه کاربردی از دستگاه چهارگاه

آهنگ‌های "وطنم ای شکوه پا برجا" از سالار عقیلی و "سلام" اثر استاد حسن کسایی و آهنگ دل تلا از معین مثال‌های مناسبی از اجراهای دستگاه چهارگاه هستند.


 
  1. دستگاه همایون: ارتباط با آرامش و شخصیت بالا

دستگاه همایون با شخصیت بالا و ارزش تمامی آوازها، در نقاط مختلف کشور محبوبیت دارد. لالایی ها و آوازهای این دستگاه به نام‌های مختلف و با لحن‌های خاص در مناطق مختلف اجرا می‌شوند. و مرشدهای زورخانه ها نیز از گوشه های این دستگاه در خواندن بسیار استفاده می کنند.
از گوشه های ردیفی این دستگاه می توان به چهارمضراب، درآمد اول،درآمد دوم، زنگ شتر، چکاوک،طرز، بیداد، نیداوود، سوز و گداز، لیلی و مجنون، راوندی، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروز خارا، نفیر، شوشتری، جامهدران، راز و نیاز، میگلی، رنگ فرح اشاره کرد.
 

آهنگ ها و موسیقی های مطرح و معروفی که در دستگاه همایون ساخته شده اند می توان به  تنهاترین مرد از معین و تو ای پری کجایی از حسین قوامی و بازخوانی مجدد آن توسط محمد اصفهانی اشاره کرد. همچنین آهنگ هوس از معین و ترمه و اطلس از معین که در دستگاه همایون و گوشه ی شوشتری اجرا شده است.آهنگ اصفهان از معین و سرگردان از حمیرا در دستگاه همایون اجرا شده است

 
  1. دستگاه سه‌گاه: احساس غمگینی و امید در یک دستگاه

دستگاه سه‌گاه دارای مایه‌ای بسیار غمگین و سوزناک است که امید را در آن می‌یابد. این دستگاه برای اجرای نغمه‌های عاشقانه و ملایم و همچنین راز و نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گوشه های این دستگاه عبارتند از :    1- درآمد  2- مویه   3- زابل   4- مخالف   5- حصار

 

نمونه کاربردی از دستگاه سه‌گاه

آهنگ وقتی که تو رفتی از معین و آهنگ ایران از معین و صبرم عطا کن از حمیرا در دستگاه سه‌گاه اجرا شده است.

 
  1. دستگاه راست‌پنج‌گاه: تنوع و تجانس در یک دستگاه

دستگاه راست‌پنج‌گاه برای مرکب‌خوانی استفاده می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که بین تمام دستگاه‌های موسیقی ایرانی جابجا شویم.پژوهشگران موسیقی معتقدند دستگاه راست‌پنج‌گاه دارای دو نیمه است: نیمه‌ی اول گام (راست) و نیمه‌ی دوم مشتق از پنج مقام دیگر (ماهور، شور، نوا، سه‌گاه، همایون). عده ای از پژوهشگران حوزه موسیقی نیز بر این عقیده هستند هنگامی که ردیف موسیقی ایرانی در حال تدوین بود تعداد زیادی از گوشه ها و دستگاهها تقسیم شدند و هر انچه باقی ماند در دستگاه راست پنج گاه جای دادند

نمونه کاربردی از دستگاه راست‌پنج‌گاه

آهنگ‌های "بوسه باران" از محمدرضا شجریان و "سمن بویان" از همایون شجریان نمونه‌هایی از اجراهای دستگاه راست‌پنج‌گاه هستند.

 
مقالات دیگر