حالت شب
عنوان مقاله : کیبورد الکترونیکی keyboard electronic

در این ساز همانطور که از نامش پیداست از الکترونیک برای تولید صدا استفاده می شود و تنوع زیادی دارد. شرکت های زیادی در زمینه ساخت این ساز فعالیت و رقابت داشته و باعث شده تا این ساز فوق العاده در مدت بسیار کمی پيشرفت برق آسایی داشته باشد. در حال حاضر کیبورد ها به دو مدل اصلی سینتی سایزر و ارنجر میباشد که از سینتی سایزرها بیشتر در استودیو های ضبط موسیقی و از ارنجرها بیشتر در کنسرت ها و اجراهای زنده موسیقی به کار گرفته می شود. البته میتوان بر حسب نیاز جای این دو عوض شود.

به غیر از این دو نوع کیبورد، انواع دیگری مانند پیانو دیجیتال، ارگ دیجیتال و... هم موجود میباشد.از نظر محدوده، کیبورد ها به دو نوع عمده ی پنج و شش اکتاو میباشند.این ساز برای یک موزیسین، یک ساز فوق العاده کاربردی از هر نظر میباشد. توصیه می شود کسانی که در هر زمینه از موسیقی فعالیت میکنند، یک کیبورد هم برای خود تهیه کنند. با خرید یک کیبورد معمولی میتوان یک ارکستر کامل اعم از سازهای کلاسیک و سنتی را در گوشه ای از منزل جا داد!

با پیشرفت روز افزون این ساز، صداهای تولیدی آن بسیار شبیه به ساز اکوستیک میباشد. که گاهی فقط یک فرد خبره میتواند فرق آن را تشخیص دهد. حتی امتیاز حمل و نقل آسان این ساز باعث شده امروزه، عمده ی ضبط و ساخت قطعات موسیقی با استفاده از این ساز انجام شود و سازهای اکوستیک سهم کمتری را در این زمینه داشته باشند. در حال حاضر میتوان گفت سه شرکت KORG,YAMAHA, ROLAND تقریباً تمام بازار این ساز را در ایران به اختیار دارند که سهم KORG از این بازار نسبت به بقیه رقبا بیشتر است.

لینک منبع
مقالات دیگر