بارگذاری...
حالت شب
سلفژ: 
بهترین و ساده ترین تعریف برای درک سلفژ، "سواد خواندن و نوشتن موسیقی به همراه تئوری موسیقی" می باشد.
سه سبک برای فراگیری سلفژ وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم .
1-سلفژ سبک پارلاتی (Parlati):
 در این سبک هنرجو با مکان نت ها بر روی خطوط حامل(یا همان نت خوانی) و ریتم(یا وزن) خوانی (که همان زمان کشش هر نت میباشد) آشنایی پیدا میکند. و پس از تمرین و ممارست مهارت این را پیدا میکند که موسیقی نوشته شده را در کمترین زمان نت خوانی کرده و همزمان میزان کشش هر نت را درک کند(ریتم خوانی)
این سبک، مناسب برای آن دسته از هنرجویانی میباشد که قصد آن ها از فراگیری موسیقی، بیشتر نوازندگی میباشد. 
نوازندگان هر چقدر در این سبک مهارت پیدا کنند به همان نسبت، در نواختن قطعه ی جدید از روی نت، مشکل کمتر و سرعت بیشتری دارند.
بر حسب تجربه ی بنده، بیشتر وقت کلاس نوازندگی، صرف مشکل هنرجو در ریتم میشود. 
از این رو اکیداً توصیه میشود هنرجویان عزیز، دوره ی این سبک از سلفژ را بگذرانند تا با فنون و ترفند های نت خوانی و وزن خوانی آشنا شوند.
✍️نکته:ریتم خوانی و وزن خوانی یک معنی را میدهد که همان درک مقدار کشش نت های مورد نظر می باشد.
2-سبك سلفژ کانتاتی (Cantati): 
این سبک ادامه ی سبک پارلاتی میباشد. در سبک پارلاتی هدف این بود که مکان و زمان را درک کنیم. اما در سبک کانتاتی علاوه بر این دو، انتظار میرود هنرجو در پایان دوره بتواند صدای آن نت ها را به صورت دقیق در گام های مختلف با حنجره ی خود تولید کند.
آیا این برای شما هیجان انگیز نیست قبل از اینکه یک نت را بنوازيد فقط با نگاه کردن به روی یک برگه ی نت که حتی آهنگ آن را تا بحال نشنیده باشید، آن را در ذهن خود بشنوید یا با حنجره خود بخوانید؟! 
این فوق العاده ست که خود را تبدیل به یک ساز بکنید!
این سبک مناسب برای تمامی موزیسین ها، مخصوصاً کسانی که میخواهند خوانندگی را بصورت حرفه ای چه در گروه کر و چه خوانندگی کلاسیک فرا بگیرند میباشد. 
3-سبک سلفژ املای(دیکته)موسیقی! (music dictation):
به نظرم نیازی به توضیح این سبک نیست. چون هدف این سبک از نامش پیداست.
اگر بياد داشته باشید در دوران مدرسه، امتحانی به نام املا داشتیم. معلم درس های کتاب زبان فارسی را میخواند و ما باید چیزی که میشنویدیم را مینوشتیم.
این شیوه را عملاً در زبان موسیقی نیز داریم. در این سبک از هنرجو انتظار می رود موسیقی ای را که ميشنود را بنویسد (تبدیل به نت کند)
شیوه ی تدریس عمدتاً بدین صورت است که استاد با ترفند ها و شگردهاي خاص که به هنرجو می آموزد، ابتدا بصورت خیلی ساده چندین نت را(معمولا با ساز پیانو یا کیبورد) به صدا در می آورد و هنرجو باید مکان(نت) و زمان(مقدار کشش) را تشخیص داده و آن را به زبان موسیقی بنویسد. تمرینات به مرور پیچیده تر میشود تا هنرجو بتواند انتظار استاد را بر آورده کند
نظرات (0)
ثبت دیدگاه
تصویر امنیتی لطفا کد را داخل کادر وارد نمایید





مقالات دیگر