شناخت دستگاههای موسیقی ایرانی
موسیقی ایرانی، به عنوان موسیقی سنتی و اصیل این سرزمین، دارای دستگاهها و گوشههای موسیقی خود میباشد. این دستگاهها تا حد زیادی موسیقی ایرانی را از سایر موسیقیهای جهان متمایز میکنند. با شناخت دقیق این دستگاهها، امکان اجرای بهتر و درک عمیقتری از ملودیها به وجود میآید.آموزش نت خوانی
آموزش گام شناسی و تئوری موسیقی
گوشه: پایههای موسیقی ایرانی
در موسیقی ایرانی، گوشهها یا مقامها مجموعههای از نغمههای خاصی هستند که با هم ترکیب میشوند تا ملودیها شکل بگیرند. این نغمهها با دقت به گام، کوک و فواصل نت اجرا میشوند. گوشهها در انواع مختلفی مانند پیشدرآمد، درآمد، آواز، تصنیف و رنگ دستهبندی میشوند.
اهمیت گوشهها و دستگاهها
گوشهها و دستگاههای موسیقی ایرانی تا حد زیادی هویت و رنگ موسیقی اصیل ایرانی را تعیین میکنند. این اجزا، از دورههای قدیمیتر موسیقی ایرانی به عنوان یکی از عناصر مهم در این موسیقی شناخته شدهاند و نقش مهمی در ایجاد تنوع و زیبایی موسیقی سنتی دارند.با شناخت دقیقتر از دستگاهها و گوشههای موسیقی ایرانی، بهبود در اجرا، تفهیم بهتر ملودیها و خلق موسیقی با اصالت بیشتری خواهید داشت. هر یک از این دستگاهها ارزشها و زیباییهای خود را دارند که میتوانید با مثالهای کاربردی بهتر آنها را درک کنید.
گوشهها در موسیقی سنتی ایرانی بخشهایی از دستگاههای موسیقی هستند که دارای تناسب و هماهنگی با گام، کوک و فواصل نت میباشند. این گوشهها به دو دسته تقسیم میشوند:
-
گوشههای دارای مُد معین:
در این نوع گوشهها، هر یک از دستگاهها یا آوازها دارای مقامهای خاص و معینی هستند. این مقامها به صورت دقیق و مشخصی ویژگیهای دستگاه یا آواز را نشان میدهند. به عبارت دیگر، هر گوشهای نمایندهی یک مقام خاص میباشد. به عنوان مثال، گوشههای دلکش و عراق در دستگاه ماهورند دارای مُد معین هستند، در حالی که گوشههای زابل و مخالف در سهگاه و چهارگاه اجرا میشوند.
-
گوشههای دارای مُد غیر معین
این نوع گوشهها در برخی از دستگاهها یا آوازها مشترک هستند و مقام ویژهای برای خود ندارند. به این دلیل که در دستگاهها و آوازهای مختلف اجرا میشوند، به آنها گوشههای دارای مُد غیر معین یا نامشخص میگویند. مثالهایی از این نوع گوشهها شامل کرشمه، بستهنگار و مجلسافروز میباشد.
علاوه بر این، دستگاهها در موسیقی سنتی ایرانی دارای اهمیت بسیاری هستند:
- دستگاه موسیقی: هر شهر و منطقه ممکن است دستگاههای موسیقی خاص خود را داشته باشد که به تدریج در یک مجموعه به نام "دستگاه موسیقی" جمعآوری شدهاند و برای اجرای موسیقی استفاده میشوند.
- آواز: آواز از مجموعههای گوشههای مختلف تشکیل شده است. این گوشهها در واقع اعضایی از دستگاهها یا آوازها بودهاند که به دلیل شباهتهای بیشتر با یکدیگر، از دستگاهها جدا شده و در مجموعهای به نام "آواز" قرار گرفتهاند.
- رپرتوار: در موسیقی سنتی، رپرتوار معادل ردیف در موسیقی اصیل ایرانی است. هر ساز موسیقی دارای رپرتوار مخصوص به خود میباشد.
- گام: در موسیقی اصیل ایرانی، شناخت و یادگیری گام موسیقی و دستگاه به طرزی متفاوت از موسیقی غربی است. گام به دو دسته اصلی ماژور و مینور تقسیم میشود و به هشت نت پشت سر هم در موسیقی اصیل ایرانی اشاره میکند.
- دانگ: چهار نت پشت سر هم یک دانگ تشکیل میدهند. این مفهوم در موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی غربی متفاوت است.
- مرصع خوانی: در مرصع خوانی، نوازنده از یک دستگاه شروع میکند و به تدریج به دستگاههای دیگر میپیوندد، بدون نیاز به بازگشت به دستگاه اولیه. این مفهوم در دستگاههای متمایز و نامتشابه قابل اجرا است.
- نت شاهد: نتهایی که در یک گوشه یا دستگاه ویژگیهای آن را نشان میدهند، به عنوان نت شاهد شناخته میشوند.
- درآمد: گوشهای که به عنوان آغاز یک دستگاه یا آواز اجرا میشود، درآمد نامیده میشود و به تعبیری، یک شمای کلی از دستگاه یا آواز موردنظر را ارائه میدهد.