حالت شب

 چگونه گوش خود را برای یادگیری موسیقی تقویت کنیم؟
 

ذوق موسیقی یعنی نواختن موزیک و ملودی مورد علاقه خودتان. نوازندگان با مفاهیم  تئوری موسیقی آشنا هستند و از روی دانش ملودی را خلق می کنند اما هنرجویان موسیقی و علاقمندان به نوازندگی می توانند با آموزش و تقویت گوش موسیقی و آموزش شنوایی (ear training )   ذوق و استعداد موسیقایی خود را شکوفا کنند.
آموزش شنوایی باعث میشود نوازنده درک عمیق تری از ترکیب آهنگی می نوازد داشته باشد. و نقش بسیار مهمی در طول آموزش هنرجویان موسیقی دارد. این روش که در بین علاقمندان به موسیقی به روش گوشی معروف است در واقع روشی آسان و ملموس برای نواختن آهنگ بدون یادگیری نت خوانی و یادگیری آکورد و یادگیری تئوری موسیقی و صرفا فقط با شنیدن است روشی بدون زحمت و سختی و بصورت کاملا غریزی است.

 

آموزش شنوایی یا تقویت گوش موسیقی ( گوش موسیقایی)

آموزش شنوایی یا تقویت گوش موسیقی که می توان به نوعی تربیت گوش موسیقی هم نامید یکی مهم ترین مهارتهای عملی موسیقی است که هنرجویان باید کسب کنند. با این شیوه می توان بین مفاهیم تئوری موسیقی همچون فواصل، گام ها، آکوردها و ملودی ارتباط برقرار کنیم و به موزیک مدنظرمان برسیم. قوی کردن گوش موسیقی می تواند برای نواختن و خواندن هماهنگ و تقویت درک ریتم و نوشتن موسیقی و ملودی مدنظرتان به شما کمک کند.
 

چرا باید گوش موسیقی خود را تقویت کنیم و نیاز به یادگیری آموزش شنوایی داریم؟

 

  • با دیدن نوت موسیقی در ذهن خود از ملودی موردنظر تصوری خواهید داشت و بهتر می توانید بنوازید و در صرف زمان برای یادگیری صرفه جویی می شود که از استاد موسیقی بی نیاز می شوید.
  • با دانش قبلی در زمینه سازتان سریعتر از افراد فاقد آموزش شنوایی، پیشرفت خواهید کرد.
  • بهتر خواهید فهمید که از معلمتان چه می‌خواهید بنابراین بابت دروسی که فایده‌ای برایتان ندارند، پول خرج نمی‌کنید.
 

4-انگیزه ی بیشتری برای ادامه نوازندگی پیدا خواهید کرد

زمانی که نوازندگی موزیک مورد علاقه ی خودتان را از طریق شنوایی و گوشی یاد بگیرید می توانید یک هدف برای خودتان مشخص کنید و زمانی که به هدفتان رسیدید به اعتماد به نفس و دانش نوازندگی موسیقی می رسید.
این احساس اعتماد به نفس و تلاش برای یادگیری و مشاهده ی پیشرفت به نوازنده انگیزه برای ادامه کار می دهد

5-درک بهتر موسیقی

آموزش شنوایی یا نوازندگی گوشی  به درک بهتر آهنگ کمک می کند. و نوازنده روابط میان نوت ها را می شناسدو می داند که آهنگ روی کدام کلید قرار گرفته، از چه آکوردهایی استفاده کرده و پیشرفت آکوردها چگونه است.

ترفندهای تقویت گوش موسیقی وتربیت شنوایی

لطفا با روشهای تکراری زمخت و بدون اصول خودتان را خسته نکنید!!
آهنگهای مورد علاقتونو جمع کنید که بهترین روش اینجاست

آموزش شنوایی و تقویت گوش فاصله‌ای(interval)

  • فواصل، اجزای سازنده موسیقی هستند. فاصله، زمان موجود در هر میزان از یک نوت تا نوت دیگر است.
  • برای مثال: فاصله از C وسط تا G بالای آن که پنج کامل نامیده می‌شود.
  • میزان کردن نسبی، توانایی شناسایی یک نوت از طریق مقایسه آن با نوت مرجع و ارزیابی فواصل میان دو نوت است.
  • افراد توانمند در زمینه میزان کردن نسبی توانایی تشخیص روابط میان نوت های درون آواز را دارند، پس می‌توانند با شنیدن بنوازند، بداهه نوازی کنند و موزیک خودشان را ‌بنوازند.
بنابراین فواصل، اجزای سازنده میزان کردن نسبی هستند. با شناخت فواصل می‌توانید زیر یا بم بودن یک نوت را در مقایسه با سایر نوت ها مشخص کنید در مقابل این مهارت شنوایی تا حد زیادی برای آموزش شنوایی مفید است!

روش سلفا (Solfa Method)

سلفا (با نام مستعار سلفج یا سلفژ) یک زبان موسیقی است که به شما برای تشخیص راحت میزان‌ها و ترجمه آنچه از موسیقی مکتوب،کمک می‌کند. از هجاهای معروف، Do، Re، Mi، Fa، So، LaوTi      ( دو  ر  می  سل   فا  ) که اصطلاحا نت فارسی نامیده می شوند استفاده کنید تا به راحتی هر هجا را با نوت مرتبط با آن در یک گام ربط دهید.  آموزش آنلاین سلفژ
برای مثال زمانی که فهمیدید که Mi بعد از Do می‌آید سریعا می‌توانید فاصله را به عنوان سوم ماژور بدانید. می‌توان همین کار را برای تمامی کلیدهای ساده با برقراری ارتباط میان Do و آهنگ کلید انجام داد

5 اشتباه بزرگ که نوازندگان مرتکب می شوند

روش سلفا هم مثل آموزش شنوایی یا همان آموزش گوشی فاصله‌ای روی روابط میان نوت ها متمرکز می‌شود. پس به سادگی با گوش دادن به موزیک می‌توانید هجاهای سلفا را برداشت نموده و حتی آنرا در قالب موسیقی مکتوب در آورید!

کدام روش آموزش گوشی یا آموزش شنوایی بهتر است؟

به خودتان بستگی دارد. تجربه نشان داده بهترین روش، همان روش عملی می باشد آموزش شنوایی فاصله‌ای و سلفا دو روش یادگیری میزان کردن نسبی با آموزش شنوایی است. سیستمی کارآمد برای شما به سبک یادگیری مناسب و اهداف نوازندگی شما بستگی دارد.
اگر می‌خواهید جمع خوانی کنید بهتر است که از روش سلفا استفاده کنید. اگر به راحتی شکافهای درون میزان‌های موسیقی‌های شنیده شده را درک می‌کنید بهتر است تا از آموزش شنوایی یا گوشی فاصله‌ای استفاده کنید. اگر می‌خواهید از طریق شنیدن، آکوردهای روی گیتار را بنوازید، بهتر است که آموزش شنوایی یا آموزش گوشی توالی آکورد را طی کنید. اگر هم روی ضبط و تولید آهنگ متمرکز هستید، پس آموزش شنوایی یا همان آموزش گوشی برای باندهای فرکانس (Eo) و افکت‌های صوتی را یاد بگیرید.
در آخر فراموش نکنید باید اصولی و درست از طریق تئوری موسیقی نوازندگی رو یاد بگیرید. اما تقویت و قوی کردن گوش موسیقی رو کنار نزارید چون ذوق موسیقی شما از بین میره. گوشی کار کردن تمرکز و خلاقیت شما رو بالا میبره. بهترین روش آموزش موسیقی از طریق اصولی همراه با یادگیری تئوری موسیقی هست درکنارش گوشتون رو قوی کنید تا یه نوازنده ی قوی و خلاق باشید


سوال مهم اینجاست چگونه گوش موسیقیایی خود را تقویت کنید؟

اصلا مهم نیست در چه مرحله ای از یادگیری موسیقی هستید. تقویت مهارتهای شنیداری موسیقی یعنی شنیدن و درک و تفکیک صداها و درک درست و صحیح از ریتم ها ، فواصل و کوک و هارمونی برای یک نوازنده از اهمیت بالایی برخوردار است.
مهم نیست در چه مقطعی از یادگیری موسیقی هستید بالا بردن مهارتهای تقویت شنیداری موسیقی یکی از مهم ترین کارهایی است که هر نوازنده باید بدونه. مهارتهای شنیداری یعنی شنیدن درک و تفکیک اصوات و درک درست از ریتم و فواصل و هارمونی و کوک
تقویت گوش موسیقی درک از موسیقی را برایتان آسانتر می سازد و یا حتی می توانید با استفاده از گوش و به روش گوشی بنوازید.
 

چند روش و متد جدید برای تقویت تقویت گوش موسیقی

  1. صدای محیط اطرافتان را گوش کنید : گوش کردن به صدای محیط اطرافتان یکی از تمرینهای تقویت گوش موسیقی است. سعی کنید بصورت مداوم و در طول روز چشم هایتان را ببندید وبه صداهای اطرافتان گوش کنید و ریتم و شدت  این صداها را بررسی و تحلیل کنید.
  2. ریتم را درک کنید : یادگیری و درک ریتم ها یکی از مهارتهای تقویت گوش موسیقی هستند. و یادیگیری ریتم های پیچیده و مختلف موجب درک هرچه بیشتر و بهتر ریتم ها می شود. یک مثال ساده برای درک عمیق مهارت های ریتمیک دست زدن به سبک آهنگ و موزیک مورد علاقه ی خودتان است.
  3. بر ملودی تسلط داشته باشید : درک درست از صداها موجب درک  ملودی خواهد شد.  تمرین هایی برای درک و تشخیص صداهاو فواصل موسیقی انجام دهید


نوازنده ها در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند
1- نوازنده هایی که نوازندگی و نواختن ملودی را با کمک شنوایی یاد می گیرند
2- نوازنده هایی که از طریق آموزشگاه ه موسیقی و دانشکده های موسیقی وزیر نظر اساتید موسیقی شروع به یادگیری می کنند.
در بلند مدت یادگیری نواختن ملودی به وسیله شنیدن و قبل از یادگیری مفاهیم و تئوری موسیقی برای هنرجویان موسیقی مفید خواهد بود
تقویت گوش موسیقی و آموزش شنوایی می تواند به بداهه نوازی ، نوازندگی و خوانندگی همزمان با هم و نواختن به موقع و یا حتی به نوشتن آهنگ و موسیقی مدنظرتان کمک کند. پرورش و تقویت گوش در حالت کلی می تواند  باعث نوازندگی راحت و یا حتی نوازندگی بدون نت موسیقی و تبلچر شود.

هر نوازنده به دلایل زیر باید گوش موسیقی خود را تقویت کند:


1-یادگیری موسیقی سریع تر خواهد شد

نوازندگانی که  نواختن را از طریق شنوایی یا گوشی آموخته‌اند، چیزهایی می‌دانند که دروس سنتی قادر به آموزش آن نیستند، یعنی می‌توانند ملودی‌ها و الگوهای نقطه ای موسیقی را درک کنند. و دانش کاملی از نحوه ارتباط کلیدها و نوت ها با یکدیگر دارند. که برای یاد گیری موسیقی یک مزیت است و باعث بالارفتن سرعت یادگیری موسیقی می شود.

2- هر چقدر بیشتر گوش کنید بهتر و آهنگین تر می توانید بنوازید


مفاهیم بسیاری در زمینه آموزش موسیقی وجود دارد همچون تغییرات پویایی، هارمونی‌، سکوت‌ها و تغییرات تمپو که فقط با نت خوانی بصورت کامل متوجه نمیشوید بلکه با گوش دادن می توان آن را درک کرده و هماهنگی بین نت ها را بدانید.

3- یادگیری نوازندگی گوشی باعث صرفه جویی در هزینه ها و وقت میشود.


 اگر قبل از ثبت نام در آموزشگاه های موسیقی و کلاسهای موسیقی برخی موزیک ها و آهنگهای مورد علاقه خودتان را از طریق گوشی  یاد بگیرید نسبت به سایرین برتری خواهید داشت و بهتر یاد خواهید گرفت.سازتان را بشناسید و بدانید که نت ها و فواصل در کجا قرار دارند


نکته مهم، تربیت شنوایی و تقویت گوش موسیقی یک مزیت است و مهارت نیست. برای پیشرفت و نوازندگی قوی و درست باید باید اصول موسیقی را بصورت آکادمیک یاد بگیرید و بهره گیری از گوش موسیقی قوی به شما در این راه بسیار کمک خواهد کرد
مقالات دیگر